Installationer

De interaktive installationer, jeg har lavet, er altid i samarbejde med andre.
Jeg har i øvrigt også selv programmeret dem her, hvilket jeg er ret stolt af.
Her er de vigtigste projekter:

SPOKEN WORD, ROSKILDEFESTIVAL
Juli 2004 lavede jeg i samarbejde med forfatteren Merete Pryds Helle en lyd-performance. Det foregik under det litterære arrangement Spoken Word på Roskildefestivallet. Her optræder danske forfattere med og i samarbejde med en anden kunstner i en form for oplæsningssituation.

Til en tekst fra Merete Pryds Helle’ roman, “Det glade vanvid” lavede jeg et grafisk forløb, der under oplæsningen agerede interaktivt i forhold til forfatterens stemme, ikke som illustration af teksten, men som en levende kommentar. For at være sikker på at timingen var jeg selv på scenen, men det kunne i princippet være foregået automatisk

spoken_scenen
Til venstre Merete Pryds Helle med mikrofon, til højre jeg selv.Roskildefestival.

spoken_screen
Screenshots af de grafiske elementer, der påvirkes af lyden af Meretes stemme

spoken_skema

TWO ARMS TWO LEGS
“Two arms, two legs” er interaktiv videoinstallation, som blev udstillet i Berlin, Kunstraum Bethania i Kreutzberg under Trendvision 2004, jan og senere på Radar (festival for elektronisk musik og kunst) i København. Trendvision er en årligt tilbagevendende udstilling, der fokuserer på grænsen imellem kunst og mode. Jeg lavede installationen i samarbejde med Tatiana Lyng, som jeg også tidligere har arbejdet med.

Installationen tager udgangspunkt i det faktum at mode-modellens volumen ændrer sig meget lidt i forhold til det tøj, man sætter på dem -på trods af at denne volumen opfattes som en slags standard. Den giver et bud på, hvordan et ægte billede, en mere sand standard kunne se ud. I dette tilfælde en “standard” fra Berlin. Samtidig gør installationen de besøgende opmærksomme på sig selv, deres højde, farver i forhold til andre og heri ligger et billede på vores egen flyden sammen med andre menneskers stil og image.

Rummet er forsynet med et kamera og markeringer på gulvet, der gør at man stiller sig hen til det. Idet man træder ind i det afmærkede felt begynder kameraet at tage udsnit af ens tøj og ansigt og indsætte dem i et fælles projekterede billede, en mosaik, hvor fragmenter af tidligere besøgende også er. Denne mosaik er derfor i konstant bevægelse.

Berlin 2004
two_ansigt two_katrine

two_skema
Radar 2005
twoarms_radar1

ALBA
I 2001 udskrev Det Danske Filminstitut en konkurrence om produktionen af en interaktiv film, jeg sammen med bla. forfatteren Merete Pryds Helle fik penge til at lave en pilot. “Alba” hed vores film. Desværre vandt vi ikke den afsluttende konkurrence, men piloten i sig selv var ret omfattende bestående af et helt manuskript, lyd og diverse filmklip i en interaktiv ramme.

Historien går ud på at Alba, hovedpersonen, er anklaget for mord på sin bror. En jury skal afgøre om hun er skyldig eller ej og som hjælpemiddel får de stillet en maskine til rådighed, der gør dem i stand til at indtræde i Albas hjerne, bevæge sig rundt i hendes erindringer. Juryen er publikum selv og de interagerer med Albas hjerne via tolv sensorer i gulvet foran filmlærredet.

alba_skema

alba_kernepunkt

alba_rum


YOUR DIGITAL SHADOW

“Fifteen years ago in popular culture, people were just getting used to the idea that computers could project and extend a person’s intellect. Today people are embracing the notion that computers may extend an individual’s physical presence”

Sherry Turkle, 1995, “Life on the screen

“Your digital shadow” er et interaktivt rum, jeg i 1999 lavede i samarbejde med min kollega Sanne Ø. Jacobsen. Rummet er en illustration af idéen om at man med sin krop og ikke kun sin hjerne udvider sin fysiske tilstedeværelse via computeren. Rummet er lavet på den måde at alt efter hvordan man bevæger sig i derinde, kaster man en digital skygge af koder, der f.eks. reagerer på om man står stille i længere tid eller om bevæger sig helt tæt på rummets vægge.

shadow_skema shadow_stribe

Rent teknisk fungerer det på den måde at et kamera i loftet følger ens bevægelser, der fortolkes af computeren, hvorefter de projekterede koder på væggen reagerer.

(beskrivelse af billederne nedenfor)

Billede 1: rummet i ro

Billede 2: nogen er trådt ind, det “vågner”

Billede 3: at påvirke koderne med sine bevægelser

Billede 4: koderne forvrænges i stress over at personen er for tæt på rummets vægge

(fra videoen “your digital shadow”, dokumentation)

Reklamer