Forbrydelsen II + III

Opgave:
Et digitalt univers til TV-serien Forbrydelsen, der overfører fornemmelsen for stemningen og fornemmelsen i serien, inddrager brugeren i krimiens gåde og samler noget af diskussionen om serien.

Fiktionen023

forbryd-front

Hvem er morderen?
Det er ikke et site om skuespillerne. Det er ikke et site optagelserne af serien eller instruktøren. Du ser serien og fortsætter ind på sitet og stemningen er den samme, lydene, fornemmelsen. I denne krimiserie ved man ikke hvem morderen er i ti hele afsnit, så det diskuteres foran fjernsynet og i medierne. Det er et nationalt debatemne i de ti uger. På sitet udvider vi spørgsmået i flest mulige retninger og i flere grader af interaktion, men hele tiden med det enkle spørgsmål : Hvem er morderen? som omdrejningspunkt.

Interaktionsgrad 1.Du kan se resultatet af hvad andre tror. F.eks.’ 33% tror det er Kristoffer Kamper’ som står på forsiden af sitet.

Interaktionsgrad 2. Du kan stemme på, hvem du tror er morderen. Når du stemmer giver du følgende info om dig selv (køn, landsdel, alder + din mistænkte)

Interaktionsgrad 3. Hvis du er endnu mere vild efter frobrydelsen kan du gå ind under ofrene og kigge i de spor, som politiet har. Du kan desuden skrive en teori om hele plottet og dele den med andre.

Interaktionsgrad 4
. Den absolut dedikerede nørd og forbrydelsen-freak går ind på sitet, men går også ‘om bag det’ og roder i koderne i sitets opsætning. Både på sitet til forbrydelsen og 2 og 3 lagde vi falske spor også ud i koderne. se nedenfor.

forbrydelsen

Statistik som indhold
Når man stemmer på sin mistænkte afleverer man noget data om sig selv – køn,by, region. På den måde kunne vi lave sjove og tankevækkende statistikker _ som f.eks I Vestjylland tror brugerne at præsten er morderen eller ‘På Fyn tror 67% af kvinderne at X er morderen’. Disse tal sendte vi ud til flere medier, aviser og radiostationer, som brugte dem. Det samme galt de teorier folk skrev, som blev flittigt citeret i medierne. På sitet brugte vi statistikken på forsiden, men den var primært til brug for andre og for at lokke folk ind på sitet for at få mere.

De ‘afslørede’ koder
Både i Forbrydelsen II og III lavede drev vi gæk med brugerne. Når noget er så hypet i medierne som Forbrydelsen går brugerne til yderligheder og prøver at hacke sig ind på sitet eller på anden måde se om de kan være de første til at afsløre morderen. Vi lagde spor i koden eller i forskellige tags, der kunne få folk til at tro de havde fundet morderen. Ved Forbrydelsen III røg det således ud i alle større medier ‘ at DR havde afsløret morderen’, da en studerende havde fundet frem til en kodestump, der tydeligt viste morderens navn. På DR sad vi og gnækkede over at nogen var faldet i fælden.

tv-kode

pol--kode

BT-kode

 

 

Reklamer